کابینت کار

طراح و مجری کابینت آشپزخانه، کمد دیواری و دکور فروشگاه
  • کابینت کار

    طراح و مجری کابینت آشپزخانه، کمد دیواری و دکور فروشگاه

مشخصات بلاگ
کابینت کار

حمیدرضا تقی پور هستم. کارشناس طراحی و اجرای آرایه های چوبی و مصنوعات چوبی. از ابتدا سال 1380 وارد این رشته تخصصی شدم و کسبِ تجربیات فراوان و سابقه در امر طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مرا بر آن داشت تا اقدام به انتشار اطلاعات خود در این زمینه کنم. امیدوارم که بهره مناسبی از این سایت ببرید.

تلفن تماس: 09123904513

ایمیل: htb1917@gmail.com


انتشار مجدد کل یا قسمتی از مطالب این سایت مجاز نیست!

عبارت مورد نظر خود را در کادر زیر جستجو کنید تا در سایت بیابید

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

کابینتهای آشپزخانه به صورت کلی در این مبحث دارای دو شاخصه می باشند: یکی اصول استاندارد فنی و دیگری اصول زیبایی شناسی طراحی. در زیر به مطالبی از این شاخصه ها اشاره می کنیم:

الف) اصول استاندارد فنی در ساخت و نصب کابینت آشپزخانه

وضعیت استاندارد در شناخت کابینتها در ایران بر اساس یک سری گرته برداری و ترجمه ساخت و نصب آن از طریق مطالعه و تجربه‌ی برخی همکاران قدیمی من از عملکرد همکاران خارجی و آنسوی آبی ها می باشد. متاسفانه این خبر اصلا خوب نیست و مشخصات فنی نباید بر اساس اصول ساخت و نصب کابینت با فرمول آمریکایی یا اروپایی باشد و این تماما به ضرر مصرف کننده است. فقط به ضرر مصرف کننده.

1- یکی از این اصول که با اطاعت از قوانین اروپایی در ایران همگانی شده است مبتنی بر اشاعه ساخت کابینت ارزان و بی کیفیت است و برخلاف باور عمومی که در تصور با کیفیت بودن محصولات اروپایی هستند باید گفت که متاسفا فقط چند کمپانی اروپایی هنوز به حفظ کیفیت محصول پافشاری دارند و بسیاری از برندهای اروپایی با انتقال خطوط صنعتی خود به ترکیه، چین و ایران، به دریافت فرانشیز خود از تولید قانع شده اند و بلاهای بسیاری در اصل کیفیتشان پیدا شده است. ولی به همت فروش غیر منصفانه در بخش بازاریابی، متاسفانه همچنان قیمتهای بالایی به هنگام رسیدن به دست مصرف کننده دارند. پس یک اصل فنی این است که اگر دنیا دیده هستید، به چشمانتان ایمان داشته باشید نه برندهای تقلبی! چشمانتان تا حدی کیفیت را درک می کنند.

2- مورد بعدی و پس از درک کیفیت پایین، اقدامات در ساخت و مونتاژ می باشد که به دلیل استقبال بسیاری از مصرف کنندگان از خرید یک مشخصات از کابینت ولی ارزانتر از جای دیگر باعث ارتکاب تقلب در ساخت می شود. بنگرید یک نوع کابینت را از جایی با هزینه متری 100 دلار می خرید ولی جای دیگر با همان مشخصات آن را به بهای 75 یا 80 دلار می فروشد. ظاهرا اولی گران فروش است اما دومی هم ارزان فروش نیست. او کم فروشی می کند و سر جمع هزینه های او در تولید با خرید پیچ نامرغوب برای مونتاژ، فیبر درجه سه و ام دی اف ملامینه درجه 3 برای بدنه در باطن کار، و در نما هم از نوارهای لبه چسبان پی وی سی که دور درب قرار می گیرند و بی کیفیت و ارزان هستند استفاده کرده و بدون اینکه در این زمینه، مشتریان قطره ای از این علوم دریایی ساخت و مونتاژ را بدانند، در باور خود چنین انگاشته اند که با فروشنده ی منصفی معامله کرده ایم. (بد و بدتر از بد این است که گاهی فروشنده هم ایمان دارد که جنسی که می فروشد با کیفیت است)

3- حالا از استانداردهای فراوان تولید کمی فاصله می گیریم و مواردی هم در باب اصول فنی نصب صحبت می کنیم. مورد سه در اینجا به فاصله ی نصبِ غلط و خروج از قاعده ی استاندارد اشاره دارد. یکی این که هنوز فاصله ی بین کابینتهای هوایی در ایران 150 سانتی متر از کف آشپزخانه است! به این معنی که فاصله ی 60 سانتی متری دو کابینت زمینی و هوایی اشاره دارد. ببینید! اگر در دانمارک یا کانادا این قاعده عمومیت یابد باید پذیرفت چون مردمانی بلند قد دارد. پس اگر شما (و کدبانوی منزل) مردمانی با قد کوتاهتر از 175 سانتی متر هستید، باید این فاصله از زمین 140 سانتی متر باشد. یعنی بین دو کابینت فاصله ی 50 سانتی متر استاندارد می شود. پس استاندارد مشخص آن، قد مصرف کننده است. دلیل این کار دسترسی راحت به طبقات کابینت هوایی می باشد.

ب) اصول استاندارد در زیبایی شناسی طرح

خبرهای خوشی ندارم! اما پیش از آن یک خاطره را بازگو کنم. گاهی برخی از مشتریان با من هم اندیشی می کنند و طرح های باکیفیت و پر آب و رنگی را نشان می دهند که از اینترنت استخراج می کنند. با یک نگاه معلوم است که این محصولِ دستِ یک فعالِ تازه کار است که در نمایش و بازاریابی چیره دست تر است تا درک قواعد کار! مساله این است مشتریان ما از طرح های ساده خسته و گریزان اند و در جستجوی شکلهایی شگفت در منزل هستند! بی این که به رمز عبور از نماهای تکراری و یا پر ایراد دست یافته باشند و گاهی پا در یک کفش می کنند که همین طرح و لاغیر! و حاضر می شوند به قول خودشان دنبال کننده علاقه ی دلشان باشند تا چیز دیگر!

رمز عبور به مرحله زیبایی شناسی، مطالعه و دریافت دانش زندگی مناسب در شرایط ممکن است. این توضیحات به کابینت آشپزخانه ربط دارد! اما شما هرگز نمی توانید نشستن بر روی چمن و خوردن کباب را کاری با کلاس و درست بدانید. این فقط یک طرح هیجان انگیز برای یک روز از روزهاست.

بسیاری از اصول طراحی کابینت در ایران مبتنی بر هیجان های زود گذر و همچنین از روی دست یکدیگر کشیدن هستند و خیلی ها بر این باوند که پایین و بالا کردن کابینتها، چاق و لاغر کردن یونیتها، انحنا و پَخ دادن های بی استفاده و مزاحم، رنگارنگ کردن چون رنگین کمان و مواردی از این دست، پدید آورنده ی یک مفهوم از گریز به مرزِ تنوع هستند! اما فقط پول و زمان شما را هدر می دهند و فواصل نا میزان، پِرتِ فضا و دستگیر بودن اجرام واقعا آزار دهنده هستند. شما اگر پول و وقت کافی برای این امور دارید حتما امتحان کنید. تجربه هم خواهید یافت اما اگر این دو خصیصه (اعتدال و هزینه) در زندگی برایتان مهم هست پس به این نظر گوش دهید که فقط یک کپی کار خوب از نمونه ی برندهای معروفِ خارجی و ساخته های هوشمندانه و متفکرانه آنها باشید. پس از استفاده متوجه زیبایی، نکته بینی طراح و آرایش دقیقی از هندسه و شگردهای ساخت می شوید و اینجاست که به انتخاب خود تبریک می گویید.

موضوع دیگر در این باره قواره بودن طرح است. مطلوبِ عبارت زیبایی شناسی در کابینت همین است وگرنه چه اهمیتی دارد که رنگ چوب راش را دوست داشته باشید یا ماهگونی یا حتا زرد و سفید. یک احتمال وجود دارد که سبز با تلفیق کاشی های بژ را بپسندید. اما خیلی ها در دنیا به زیبایی دریا اذعان دارند. گستره ی بیکران دریا یا آسمان را همه دوست دارند. همین دسته ی بزرگ از آدمها قبول دارند که یک ماهی قرمز کوچک، زیبایی و مفهومی به همان بزرگی را دارد. اینها یعنی قواره بودن اندازه با رنگ ها در طبیعت. شما اگر آشنا به اصول شناخت رنگ نیستید بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید. فقط درباره ی چیزهایی که دوست دارید و رنگهای فرش و دسته ی مبل سخن نگویید. به او بگویید که چه رنگهایی را دوست داشته اید اما هرگز فرصت استفاده از آنها را در زندگیتان نیافتید. او آن قدر تخصص دارد که قواره ی استفاده از آن رنگها را بداند و صدمه ای به زیبایی های مبل و فرشتان نزند. استاندارد در طراحی همین دو مطلب است. قواره بودن خطوط و پردازش خطوط و رنگ شناسی بر پایه نیاز عاطفی و نه اجبار محیط. این که دیگران درباره منزلتان چه فکر می کنند هم مهم هست. چون قطعا از حسن انتخابتان تعریف خواهند کرد و کارتان را بلند پروازی می نامند.


در این بخش دو عکس قرار می دهم. اولی مراجعه من برای ارائه توضیحات و اندازه گیری است. و در قسمت دوم پیشنهاد مدل جدید برای آشپزخانه ای است که چهره غمگینانه ای به فضای منزل داده است:


پیشنهاد طراح:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی