کابینت کار

طراح و مجری کابینت آشپزخانه، کمد دیواری و دکور فروشگاه
  • کابینت کار

    طراح و مجری کابینت آشپزخانه، کمد دیواری و دکور فروشگاه

مشخصات بلاگ
کابینت کار

حمیدرضا تقی پور هستم. کارشناس طراحی و اجرای آرایه های چوبی و مصنوعات چوبی. از ابتدا سال 1380 وارد این رشته تخصصی شدم و کسبِ تجربیات فراوان و سابقه در امر طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مرا بر آن داشت تا اقدام به انتشار اطلاعات خود در این زمینه کنم. امیدوارم که بهره مناسبی از این سایت ببرید.

تلفن تماس: 09123904513

ایمیل: htb1917@gmail.com


انتشار مجدد کل یا قسمتی از مطالب این سایت مجاز نیست!

عبارت مورد نظر خود را در کادر زیر جستجو کنید تا در سایت بیابید

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
چهارشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۴۵ ب.ظ

کابینت آشپزخانه مدرن بهتر است یا کلاسیک

 

کابینت مدرن یا کلاسیک؟

این سوال زمانی سوال خوبی است که شرایط برای انتخاب شما فراهم باشد. بنگرید اگر شما به این نتیجه برسید که کابینت کلاسیک بهتر است، پس باید دریابید که هزینه های بسیار بیشتری از کابینت مدرن دارد.

قبل از این در مورد تعریف کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک مطالبی منتشر کردیم ولی برای حضور ذهن خواننده جدید یک تعریف مختصر می آوریم:

 

 

«کابینتهایی که دارای دربهای کاملا صاف و لبه های تیز باشد کابینت مدرن تلقی می شود. چرا که در گذشته مصنوعات چوبی مثل ام دی اف و نئوپان و ... نبود که مدرن بیافرینند.»

 

 

اما این تنها دلیل برای مدرن خواندن نمی شود و رسیدن به معیارهایی در طراحی هم نشانه ی مدرن بودن می باشد. مثلا بهره گیری از لوازم مکانیکی کاملا جدید مثل جک‌ها و لولاهای خاصی که اِفه ی نو بودن و بی ریشه بودن از دنیای قدیم را تداعی می کند. البته به همین میزان لوازم و یراق آلات برقی مثل کشوهای دارای سنسور و جک‌هایی از این دست هم هستند که برای کابینت‌های مدرن طراحی شده اند و به کار گیری آنها در کابینت کلاسیک تا حد مشخصی که طراح استدلال می کند اشکال دارد.

 

 

کابینت آشپزخانه مدرن بر اساس اندازه و قد بدن مشتریان و  همچنین با فرمول کاهش هزینه ها – نسبت به کلاسیک – و نیز ابزار و یراق جدیدی که تسهیلات کار را روز به روز بیشتر میکند طراحی و ساخته می شوند. مشتریان حتا اگر از نقشه کابینت‌های مدرن راضی نباشند با این حال در استفاده از آن دچار کمترین مشکلات هستند و اصول فنی طراحی و ساخت با توجه به بازخوردهای لوازم جدیدی همچون ماشینهای شستشوی لباس و ظرف و یخچال های جدید و لوازم حرارتی همچون فر و مایکروویو یا سولاردوم بررسی می شوند و نقشه ی نهایی آماده می گردد.

 

 

حالا شما تا اندازه ای قدرت تصمیم درباره ی مدرن شدن کابینتهای جدید منزل تان دارید. از جمله: هزینه کمتر، مکانیزم ساده و استفاده بهتر از قفسه ها و همچنین عملکرد موافق با نگاه سازندگان لوازم برقی آشپزخانه و تطبیق متناسبشان با رنگ‌ها و سادگی امروزی شان.

 

 

حالا نگاهی بیندازیم به مقوله کابینت‌های کلاسیک و با خواندن این مطالب پی به بهتر بودن یا نبودنشان می بریم. هر چند باید باز هم مکررا به یاد بیاورم که زمانی چیزی بهتر است که حقایق زمانه و مطالباتِ ما را در خود جای داده باشد. چه طور می توانیم بگوییم خوردن یک غذای 50 دلاری بهتر از یک غذای 10 دلاری است؟ (از دلار استفاده می کنم چون ریال مرتب در نوسان است). زمانی که حتا دیدن یک غذای 50 دلاری ممکن است حال ما را به هم بزند پس تطبیق موقعیت و حس حال و ذایقه ی ما با آن در مادیات نیست بلکه در روحیات هم هست.

 

 

کابینت کلاسیک با آن همه ابهتی که دارد گاهی لازمه ی یک فضا هست. ببینید: اگر شما طرح یک ویلا را (منظورم بنای آن است) کلاسیک و با پنجره و دربها و همین‌طور المانهای کلاسیک در نما سازی پسندیدید و ساختید و یا حتا آماده خریدید، ناگهان نباید از گفتار و پیشنهاد یک نوجوان در منزل به وجد بیایید و کابینت مدرن سفارش دهید. بخش بعدی هم در ادامه ی همین بحث است. یعنی نباید کابینت‌های یک منزل که متعلق به خانه ی اشرافی و نجیب زادگان اصل و نسب دار و قدیمی هست را مدرن بیافرینیم چون باید در حفظ  احساس بیننده نسبت به غرور و تعصبات سنتی و قدمت دار افراد آن خانواده کوشش کنیم. پس کابینت کلاسیک یک معما را ساده می کند: شما به اصل و نسب ماده و حیات ایمان دارید و بیننده می تواند این را از خطوط اجسام به ظاهر قدیمی ولی نو ساخته ی شما این را دریابد.

 

 

هر قفسه از کابینت کلاسیک با ابعاد نا هماهنگ خود با کابینت کناری، یک معنای جالب برای بیننده به ارمغان می آورند و مثل یک ویترین زیبا برای منزل شما هستند. یکی کوچک، دیگری بزگ و بدون درب، آن یکی مشبک و ... و همه ی اینها با لوازم به ظاهر قدیمی و اما نو و برند بسیار زیباتر به چشم می خورد.

 

 

مساله‌ی بسیار جدی در طراحی کابینت کلاسیک مطالعات و دانش طراح است که بگذارید به جای روده درازی شما را آسوده کنم: با یک نگاه به دو طرح و یا عکسی از دو آشپزخانه ی بزرگ، به سادگی پی می برید که کدام خارجی (والبته منظورم به معنای طراحی دقیق و بدون نقص است) و کدام یک ایرانی (صرفا بهره بردن از چوب یا چوب مصنوعی روکش شده – ممبران – بدون ایجاد حس آفرین گوی ما) هستند.

 

 

بله به سادگی متوجه می شوید که کدام بهتر است. کدام یک از طراحان بدون این که شما را به عمرشان دیده باشند، با تداعی خطوط زیبنده و خلق نقشه ای فریبنده هوش از سرتان می برد و کدام عکس یا طرح، کار دست یک شاگرد نا پخته است. بگذریم! ...

 

 

کابینتهای کلاسیک را برای خانه های 60 یا هفتاد متری سفارش ندهید. راست اش، برای هشتاد، نود و صد متری هم سفارش ندهید. بگذارید حسابی نفرینم کنید. اما برای منازلی با متراژ کمتر از 150 متر هم کابینت کلاسیک سفارش ندهید. منازلی که زیر 150 متر وسعت دارند آشپزخانه ای نهایتا 16 متری دارند. منازل زیر 100 متر هم آشپزخانه ای در اندازه های 12 و یا حتا کمتر از 9 متر دارند.

 

 

دو نتیجه گیری فوری: کابینت کلاسیک برای منازل کوچک مناسب نیست! کابینت کلاسیک با هزینه ی ساخت کم چشمگیر نیست!

 

 

این که بیاییم و چند نمونه تصویر بیاوریم و اذعان کنیم که: "اینجاست. منزلی 120 متری و کابینت کلاسیک زیبا و لوکس" فقط برای من یک کار خسته کننده در توضیح واضحات دارد. اما ممکن است برای شما که حرفه تان چیز دیگری هست حسابی آموزنده باشد و دریابید که چه مقدار فضاهای غیر هندسی و پرت فضا و ناهمگونی از نظر معماری سازه و طراحی ابتدایی در آن به چشم می خورد و شاید آن وقت دیگر آن عکس را دست به دست به دیگران نشان ندهید. این درست مثل این است که یک اتومبیل 400 هزار دلاری کلاسیک ولی هاچ بک را نشان دهید که چه قدر زیباست؟ بله زیباست ولی به نظر من زمان استفاده که برسد یک اتومبیل سدان با قیمت 800 هزار دلار از آن بهتر است. چون هم بزرگتر، راحت تر و اعیانی تر است و به ویژه این که شبیه یک اسباب بازی نیست. صندوق فسقلی، محیط نشستن فسقلی، باک بنزین فسقلی، اتاق فسقلی، و همه چیز فسقلی است. ضمنا به خاطر طرح کلاسیک اش، در آن اندازه کوچک، خیلی زود از چشم می افتد و تبدیل به سبد چرخدار خرید منزل می شود. اما هرگز یک رولز رویس 5 متری را نمی توانید در جلوی یک میوه فروشی پارک کنید و خرید نمایید.

 

 

برگردیم به این که کابینت کلاسیک بهتر است یا مدرن؟

 

 

کابینت مدرن برای خانه های کوچک و بزرگ مناسب است. اما کابینت کلاسیک فقط برای خانه های بزرگ تناسب می یابد. کابینت مدرن اگر لوکس باشد: یعنی صفحات سنگ مصنوعی و جکها برای دربهای عریض دیواری و ریل های خوب برای کشوهای عمیق داشته باشد می تواند حس نشاط آوری را در خانه به شما هدیه کند. البته خرید لوازم نو برای یک آشپزخانه ی نو بسیار واجب است و نباید یک یخچال که از زمان قدیم هنوز سالم مانده را با رنگ و طرح های امروزی درخور بدانیم.

 

 

و اما کابینتهای کاسیک زمانی بهتر هستند که پول را با پارو در آشپزخانه بریزید! این که شما کابینت ممبران (ام دی اف ابزار کلاسیک خورده با روکش پی وی سی) را سفارش دهید و تصور کنید با یک کابینت با چوب طبیعی بلوط  یا نوع راش همخانه شده اید حس کاذب و مایوس کننده ای است. اصلا به فکر کابینتهای ممبران نباشید و با تمام اعتمادی که سعی کردم در این وبسایت در خوانش مطالب در شما ایجاد کنم می گویم که کابینت ممبران تقلبی ترین خریدی است که می توانید بکنید. این نظر کتبی من است و هیچگاه شفاهی بیان نمی کنم. چون واقعا مشتریانی برای این سرویس کار دارم. (گوششان بدهکار این حرفها نیست!)

 وقتی یک درب چوب طبیعی ضربه می خورد و خط و نقطه ای (خدشه ای) به آن می رسد، مثل فرش پا خورده ی کاشان یا درب چوبی یک معبد قدیمی، تازه معنای جدیدی را در اصالت خویش به رخ می کشد و از زیرِ روکشِ کلافِ آن، چوب بلوط به شما چشمک می زند. اما اگر روکشِ پلاستیکی و اسباب بازی نمای کابینتهای ممبران دچار چنین حادثه ای شود، فقط شایسته ی تعویض است.

 

 

 

 

 

برای مطالعه ی بیشتر در انواع کابینت آشپزخانه روی این متن کلیک کنید!

 

 

 

 

 

تصویر بالا نمای داخلی یک منزل و در زیر تصویر طرح پیشنهادی من است: (عکس آشپزخانه با دوربین موبال های قدیمی و در گذشته گرفته شده است)

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی